Legelső alkalommal 2018 februárjában hallhattak a szakemberek Magyarországon a FINE programról, a Budapesten megrendezett 4th Global Symposium for Preemies nemzetközi konferencián. 17 hónappal később, már minden kelet-magyarországi 3-as szintű újszülött intenzív osztály teljesítette a képzés első szintjét és a következő szintre készül.
Ez a hihetetlen eredmény olyan sorstárs szülők odaadó munkájának eredménye, akik felismerték a csecsemő- és szülőközpontú ellátás szükségességét.
A mindezt lehetővé tevő anyagi támogatást az EU alap és a GE Healthcare biztosította. A Magyarországon végzett munka csodálatos élmény volt, amelyet a legjobban a „nehéz, de reményteljes” kifejezéssel lehetne jellemezni.
A FINE képzés bizonyíték alapú, azonban a legtöbbször csak angol nyelven elérhető információkhoz való hozzáférés hiánya az emberek számára nehezebbé tette ezen bizonyítékok megértését. Számos szülő szakértő munkájának köszönhetően mára a képzés minden anyaga elérhető magyar nyelven és magas minőségben nyomtatásban is olvasható. Néhány szülő az oktatásba is bekapcsolódott nem csak tolmácsként, hanem oktatóként is. Mi nagyon is komolyan vesszük azt, amikor a szülői részvétel fontosságáról beszélünk.
A FINE program 3 alapelvre épül:
1. alapelv: Az érzékeny ellátás védelmet nyújt az agy számára
Az alacsony dolgozói létszámok és az elérhető hely tekintetében tapasztalható különbségek ellenére (vannak olyan osztályok, amelyek régiek és zsúfoltak, míg mások vadonatújak és tágasak) a régióban tapasztalt reakciók pozitívak voltak és már visszajelzést is kaptunk arra vonatkozóan, hogy hogyan tervezik az ötletek továbbadását, például a megfelelő pozícionálás oktatásával, amely segítségével a babáknak stabilabb lehet az állapota és kényelmesebben érezhetik magukat, vagy a stressz- és fájdalomcsökkentési lehetőségek tanulmányozása révén.
2. alapelv: A szülői részvétel és bevonódás javítja az eredményeket
A legnagyobb kihívás a szülők bevonása a baba ellátásába. A korlátozott hozzáférést gyakran a fertőzésektől való félelemmel magyarázzák annak ellenére, hogy jól ismert, a dolgozók kézhigiéniája ezek fő okozója. Reményre ad okot, hogy számos magyar osztály szolgál már jó példával a korlátozottan elérhető hely ellenére, azzal, hogy olyan környezetet biztosítanak, ahol a szülők úgy érezhetik, szívesen látják őket, támogatják részvételüket a baba ellátásában és lehetővé teszik, hogy közel lehessenek gyermekükhöz. Ezek az osztályok nem követelik meg a szülőktől, hogy teljes kórházi védőruhát viseljenek, de észrevehetően magas elvárásaik vannak a kézhigiénia kapcsán.
Azok a szülők, akik nem látogathatják babájukat és csak rutinszerű kapcsolatra van lehetőségük, rémültnek, szorongónak és haszontalannak érezhetik magukat; ezáltal elképzelhető, hogy nem tudnak erős érzelmi kötődést kialakítani és nem tudják intuitívan megérteni gyermeküket, ami pedig fontos lenne a fejlődésük szempontjából. Ha nem érzik, hogy fontosak és szívesen látják őket, távol maradhatnak, aminek következtében azzal vádolhatják őket, hogy nem érdeklődnek gyermekük iránt. Meg kell találni, hogy hogyan tudjuk elkerülni a negatív üzeneteket és biztosítani kell, hogy a gyermeket olyan módon tudjuk bemutatni a szülőknek, amely egyértelművé teszi, hogy mennyire fontosak is ők az első pillanattól kezdve. Bíztató, hogy azokon az osztályokon ahol támogatják a szülői részvételt, gyakran hallhatjuk, hogy a munkájuk inkább könnyebb, mintsem nehezebb lett, mivel elérhető egy extra segítő kéz a baba ellátása során.
3. alapelv: Az ellátást a baba megfigyelése alapján személyre kell szabni
A babák megfigyelése egy olyan készség, amelyet nehéz a tanteremben megtanítani, azonban ez a FINE program 2. szintjének központi része. Habár nehéz lehet a kurzusmunka elvégzésére időt szakítani, azok, akik már elkezdték a 2. szintű programot Debrecenben és Nyíregyházán azt mondják, hogy a babák megfigyelése olyan felismerésekhez vezet, amely megváltoztatja azt, ahogyan dolgoznak; az is meglepő számukra, hogy milyen sokat is tudnak a szülők elmondani a gyermekükről és mindez felkelti a kollégák figyelmét és érdeklődését is. Reméljük, hogy fokozatosan az egész országban olyan szakértői csapatot sikerül felállítani, amely a teljes programot fenntarthatóvá teszi.
The first Hungary heard about FINE was in February 2018 when I spoke at the Global Symposium in Budapest. 17 months later all neonatal intensive care units in east Hungary have taken part in the first level of the training and are embarking on the next stage. This extraordinary achievement has been the result of energetic campaigning by parents who saw a need for more infant and family centred care. Financial support has been provided by the EU and GE. Working in Hungary has been a wonderful experience that can be summed up as “hard but hopeful”.
FINE is evidence based but lack of access to information, most of which is only available in English, has made it hard for people to understand that evidence. Thanks to the expert work of several parents all the materials for this training have been translated into Hungarian and have been reproduced to a very high quality. Some parents have begun to take part in the teaching, not just as translators but also as teachers. We really mean it when we talk about the importance of parent participation.
FINE is based on three key principles:
1st principle: Sensitive care protects the brain.
Despite low staffing levels and varying space (some units are old and cramped while others are new and spacious), the response across the region has been enthusiastic and we are already hearing about steps taken to spread ideas, for example teaching about good positioning to make children more stable and comfortable, and exploring ways to reduces stress and pain.
2nd principle: Parental engagement and participation improve outcomes
The hardest challenge is inclusion of parents in baby care. Restricted access is often justified by fear of infection although it is well known that staff hand hygiene is usually the main culprit. The hopeful part is that there are several Hungarian units that set a good example, despite limited space, making parents welcome, supporting opportunities for them to participate in their baby’s care and to be close to their baby. These units do not demand that parents be completely covered but they do have conspicuously high standards of hand hygiene.
Parents who are denied access to their baby and are restricted to routine contact feel frightened, anxious, and useless; they may fail to develop the strong emotional attachment and intuitive understanding of their baby that is important for development. Not feeling welcome or important they may stay away and be blamed for lack of interest. Ways must be found to avoid negative messages and to make sure parents are introduced to their baby in a way that makes it clear how important they are from the beginning. It is a hopeful message that staff In units that encourage parent participation often say that this can make their job easier rather than more difficult as they have extra hands to care for the baby.
3rd principle of FINE: Care needs to be individualised based on observation of the baby.
Observing babies is a skill that is hard to teach in the classroom, but it is a core part of the Level 2 FINE programme. Although it is hard to find time to fit in the course work the Level 2 students who have already started in Debrecen and Nyiregyhaza will tell you that observing babies is a revelation that changes the way they work; they are also surprised to find out how much parents can tell about their babies, and are raising interest and awareness in their colleagues. Gradually we hope to build up expertise across the country to make this programme sustainable.